Ibland tror folk att eftersom jag fått bra betyg måste jag vara smart, det är en slutsats folk drar helt enkelt - tills de lär känna mig, då förändras allt... Nä men problemet för mig är att jag verkligen inte tror jag är smart, jag har haft lätt för mig i skolan av två anledningar: 1. Jag är bra på att läsa = bra på att ta in information. 2. Jag är bra på att skriva prov. Tror att hade man fått betyg i ämnet "skriva prov" hade jag fått mvg - lätt, för det är det jag är bra på helt enkelt. Det är detta som gör skolsystemet vi har nu väldigt orättvist, för mig var det ju helt perfekt - jag är som gjord för att gå i skolan när det bara handlar om att ta in informaion och sedan spotta ut den på ett prov/i en rapport på ett fint sätt - men för många är det inte perfekt och därför är det otroligt orättvist. Det handlar inte om vem som kan mest inom ett ämne utan om vem som kan visa att de kan mest inom ämnet.
Om vi tar mitt favoritämne fysik till exempel. Jag förstod oftast inte ett piss av vad som sades på lektionerna, och det är inte bara som jag säger utan jag föstod verkligen inte - hade väl annars inte suttit och gråtit på säkert hälften av lektionerna kan jag tro. Det var många andra i min klass som förstod fysiken, och tyckte den var kul också - oförklarligt as that may be, men jag gjorde det inte. Trots detta fick jag mvg i fysik - detta är typ mitt livs största mysterium men jag tänker inte ifrågasätta det, så länge skiten är över är jag lycklig. Jag gick till varje prov ganska förtvivlad och tänkte att det skulle gå åt skogen, men på något vis lyckades jag oftast trassla fram formler som fungerade för att lösa uppgifterna hyfsat bra ändå.
Med detta vill jag ju få fram att jag alltså fortfarande inte kan någon fysik, heller inte mycket kemi, biologi eller historia. Lite har jag säkert lärt mig och jag skulle nog framförallt komma ihåg en del om jag läste böckerna eller så igen - men skulle jag sättas framför ett prov från något av ämnena skulle det nog gå rätt mycket åt skogen. Jag tycker det är väldigt sorgligt att det är såhär, jag vill komma ihåg saker jag har lärt mig men för mig har inte skolan uppmuntrat till det helt enkelt. Inom vissa ämnen är det ju lättare att komma ihåg saker tycker jag, matte, svenska och engelska är sådana ämnen där man ju får använda det hela tiden och därmed inte glömmer. Även om jag absolut inte kommer ihåg så mycket av matten jag läst som jag skulle vilja..
Sedan är det ju det där lilla problemet med hur man skulle kunna göra det annorlunda så att det blir bättre för fler och där har jag inget bättre svar än att man borde göra det mer personligt. Det krävs framförallt fler lärare som verkligen kan sitt ämne och som också är riktigt duktiga på att lära ut, därigenom blir alla mer motiverade och lär sig mer. Och när jag säger bra på att lära ut menar jag på varje individs nivå, för det jag tycker är ett bra undervisningssätt kan ju suga för andra. Det är där det måste bli mer personligt, fler lärare, mer tid för varje elev och kanske att det blir mer accepterat att lära ut på olika sätt. För vissa fungerar föreläsningsstilen kanonbra medan andra behöver lära sig genom att spela teater, bygga saker, se på film eller läsa allting själv - det måste finnas mer frihet!
Jag känner att det blir så spretigt när jag skriver, alla tankar vill vara med på väldigt liten yta, men hoppas någon kanske kan finna det intressant åtminstone. Om inte annat så gillar jag att skriva, även om det inte verkar som det så ordnar det upp mina tankar.
Over and out
1 kommentarer
Lasse
21 Mar 2014 22:53
Hej!
Det var ett tag sen - haft hejdlöst mycket att göra, stundtals känts som att man sjunker, men så kommer det vårsol också, som idag, och en del roliga händelser.
Igår på tåget kom t ex Sanna och satte sig bredvid mig, och vi pratade om ditten och datten.. det är så fascinerande hur barn man känt som SMÅ barn, nu blivit riktigt vuxna.. Sina egna vänjer man ju sig vid, men de man träffar lite mer sällan kan man liksom mer fascineras av förändringen. - Hälsningar!
-Jo, ditt funderande om plugget - håller med om mycket där, faktiskt. Det där att tentaplugga sista natten, och så kräkas upp det på pappret på morgonen.. Inte riktigt sunt. Men faktum är att jag också gillat STORA prov/tentor, då KAN man ju inte ha tryckt i sig allt sista dagarna. Det sades att juristlinjen är sådan - man får kurslitteraturen och lagboken första dagen, och sen efter fem månader har man tenta på allt! DET kräver en del utöver pluggförmåga, så som självdisciplin och planering. - Allt det där man inte minns, det är nog överinlärningen, som liksom FÅR dunsta, medan det därunder hänger kvar en del lärdom.. Du skrev ju rätt bra på sånt där högskoleprov, det är ju inte så mycket man kan plugga på där? Så lite smart är du nog ändå :-) !
Men jag håller med om att det är synd att inte skolan, generellt, kan ge fler elever det just DEN behöver, mer individualiserat och stimulerande.
- Jag tror också det är lite annorlunda när man tagit sig genom gymnasiet - där kan det vara rätt viktigt att man just tar bra betyd, för att kunna ha friheten att välja vad man vill läsa (om man vill läsa vidare), men SEN är det nog vettigt att f f a satsa på att LÄRA sig det man VILL kunna, och tycker är kul - inte maxa tentor, utan mer sjunka in i det som känns som rätt väg.
- Idag riktigt vårväder här, med friska vindar men strålande sol. Härlig dag!
Kommentera