Börjar nu bli dags att ansöka om plats på högskola/universitet om man vill plugga till hösten, så häromkvällen fick jag ett infall och spenderade väl en dryg timme på antagning.se (där man söker efter och anmäler sig till program/kurser). Jag har väl ungefär noll intresse av att läsa något på heltid men tänker mig att jag nog kanske kommer orka läsa någon liten kurs på distans bara för att hålla hjärnan igång. Samma sak tänkte jag inför förra hösten men insåg som tur var i god tid innan att jag inte skulle klara det så jag tackade nej till kurserna jag sökt. Men eftersom jag nu kommer ha haft ett år på mig att komma över gymnasieångesten så känns det lite mer stabilt och möjligt att kanske klara det. 
 
Faktiskt känns det så möjligt att jag precis skickat in ansökan om att läsa två kurser i sommar - kommer ju ändå ha en del tid över, plus att det blir spännande att se om jag kan! Sökte till Förberedande repetitionskurs i matematik - alltså  typ den matten jag redan läst på gymnasiet. Kan tyckas onödigt men eftersom jag gillar matte och gärna också vill komma ihåg vad jag lärt mig känns det värt ändå, om det känns okej tänker jag mig kanske att jag kan läsa några fler mattekurser senare också. Den andra kursen heter Klimatförändringar/människa/samhälle och lät helt enkelt intressant bara - tycker det räcker som anledning för att söka till den. De är 5 respektive 7.5 högskolepoäng så det är inga stora kurser direkt, det blir nog helt enkelt lagom. 
 
Har nio olika kurser jag är intresserad av till hösten så där måste jag tänka efter en del innan jag anmäler mig till någon, är svårt att välja bara. Men ja, vi får se hur allt går till sommaren först - kanske inte kan plugga alls längre! 
 
Over and out

3 kommentarer

ingalill

01 Mar 2014 11:32

Tjena moss, tomtebloss! Kul att du är inne på att söka kurser - ansökningstiderna för de flesta utbildningar och kurser brukar vara öppna fram till 15 april så du har ju lite tid på dig. Och det skadar ju aldrig att söka - man kan ju faktiskt alltid tacka nej senare också. Inte visste jag att du gillar matte? Det gör jag också, men man har mest användning för det som hjärngympa (om man inte ska bli ingenjör el liknande) och då räcker det långt med gymnasiematten. Jag kan vara lite "knäpp" och gilla att drilla trigonometriska ekvationer etc, men i de flesta sammanhang har jag märkt att det oftast är statistik som man behöver (och det tycker jag inte är sååå kul). Men jag förstår inte riktigt varför du vill gå repetitionskurs? Det var ju inte länge sedan du gick ut gymnasiet, dessutom med toppbetyg. Du skulle säkert klara en vanlig A-kurs i matte utan problem - man tror ofta att saker är mycket svårare än vad det är. Bättre att trava på framåt ;-)
F ö vill jag angående typiska svenska maträtter slå ett slag för "Gamla Uppsala Högar" och "Gamla Uppsala Gropar":
GUH: Bred smör på formbrödsskivor, lägg på avrunnen persikohalva uppochner, lägg på ett par tunna skivor god rökt skinka och täck med ett par rejäla skivor lagrad ost, typ gruyére. Ev. lite ströbröd ovanpå. Sätt in i ugn 250 grader ca 5-10 mintuer. Servera med grönsallad.
GUG: Dela 2 röda paprikor i 2 eller 4 delar på längden (så att de blir som gropar/båtar). Koka i 5 minuter och låt rinna av. Mosa ihop 1 pkt fetaost, 2-3 pressade vitlöksklyftor, 2 dl creme fraiche eller keso (eller blandat), 1/2 dl olivolja, 1 dl hackad basilika. Smaka av med några varv på svartpepparkvarnen och ev lite pressad citron. Fyll röran i paprikagroparna och lägg i oljad form. Skvätt lite olivolja över. Gratinera i ugn 250 grader, ca 30 minuter. Håll koll! Bon appetit!
Lätt som en plätt... och svenskare kan det ju inte bli ;-)
Kram/Ingalill

ingalill

01 Mar 2014 11:51

OBS! Korrektion till mitt tidigare inlägg: såg nu när jag läste din blogg igen att det var sommarkurser det gällde. Trodde det gällde inför hösten. Då är det ju en helt annan sak - då förstår jag absolut vitsen med det. Och Klimatförändringskursen är säkert givande också och ger en övergripande inblick i skeendena på det området. Läste just kursbeskrivningen och kursplanen och de verkar bra. Just på klimatförändringsområdet är det viktigt att få kunskaper som är naturvetenskapligt baserade eftersom det florerar så mycket tyckande i den allmänna debatten. Dessutom är det ju ett så fascinerande och spännande ämne - att lära sig hur jorden fungerar! Kramkram.

Lasse

01 Mar 2014 16:23

Knepigt, men matte var den första kurs jag sökte på universitetet också, i Uppsala.. och huvudsyftet med ansökan uppfylldes, nämligen att få kårleg. Men matte blev det inte mycket.. Kan inte riktigt förstå varför jag sökte just DET, för jag tyckte nog inte det var speciellt vare sig lätt eller roligt, åtminstone inte gymnasiematten. - MEN däremot klimat skulle jag VÄLDIGT gärna läsa! Det är ju oerhört både spännande och viktigt! Eller kanske snarare, det är så viktigt att en del av det säkert ganska traggliga basalvetenskapliga, inklusive statistiken, nog känns befogat att ta sig igenom ändå.
Men sen är ju frågan om du verkligen kommer att kunna hinna jobba något i sommar - knappast troligt! Jonte och jag far nu till Vildmarksmässan och lockar kunder för fullt, och ny hemsida, nya filmer, nya bildspel, ny broschyr.. Och lite spännande vandringsprojekt. Men visst, det kanske regnar nån dag, då kan du ju läsa :-) !

Kommentera

Publiceras ej